FIT-GRILL – CZY TO MOŻLIWE?

Tradycyjnie czy z prądem?

Planując zdrowe grillowanie, koncentrujesz się głównie na jadłospisie? To błąd. Znaczenie ma również rodzaj grilla i sposób rozpalania. Grill węglowy cieszy się największą popularnością, ale jest najmniej korzystny dla zdrowia. Z płonącego brykietu – oraz ze spalonego tłuszczu kapiącego na żar – ulatniają się dioksyny, czyli rakotwórcze związki z chemiczne z grupy chlorowanych węglowodorów aromatycznych. Zaledwie dwie godziny grillowania mięsa emitują taką samą ilość dioksyn, jak 200 tysięcy papierosów! Alternatywą są grille gazowe, choć najzdrowsze jest korzystanie z grilla elektrycznego, który nie uwalnia dymu, ograniczając przedostawanie się rakotwórczych substancji do mięsa i potraw. No i uratuje imprezę nawet w deszczowy dzień!

Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie grillowania bez żaru i dymnego aromatu, pamiętaj o kilku zasadach:

  • Węgiel to lepszy wybór niż drewno, które dłużej się rozpala i uwalnia więcej dymu.
  • W obu przypadkach wybieraj surowiec z drzew liściastych – iglaste zawierają wiele substancji smolistych i żywicy.
  • Najlepszy wybór (zarówno dla zdrowia, jak i środowiska) to ekologiczny brykiet z naturalnych surowców, np. z łupin kokosa.
  • Gdy żar gaśnie, nie dorzucaj rozpałki – jej toksyczne opary przenikną do potraw.
  • Nie przedłużaj czasu grillowania – krój mięso i warzywa na małe kawałki i zdejmuj z rusztu natychmiast po upieczeniu.
  • Mięso grilluj na stalowych brytfannach (ewentualnie na aluminiowych tackach), by ograniczyć skapywanie tłuszczu na węgiel oraz wnikanie toksycznych oparów do potraw.
  • Nie stój cały czas nad grillem, by nie wdychać dymu.

Co wrzucić na ruszt?

Drób, stek czy wieprzowina? Na grillu możesz przygotować niemal wszystko, łącznie

z owocami, które świetnie pasują do ryb (poniżej znajdziesz przepis na szaszłyki z łososia i ananasa). Majówkowy kawałek kiełbasy to nie grzech, ale zdrowszym wyborem będzie kurczak lub indyk. Wcześniej zamarynowany drób (np. w jogurcie i indyjskiej mieszance przypraw garam masala) przebije w smaku nawet idealnie wypieczoną karkówkę. Lubisz ryby, ale nie potrafisz ich grillować? To nic trudnego. Wystarczy zawinąć pstrąga z dodatkiem ziół, natki pietruszki oraz plasterka cytryny w folię aluminiową. Będzie gotowy już po 10-12 minutach. Na grillu możesz przygotować również krewetki i inne owoce morza!

Wybierając mięso na grill, omijaj dania w gotowych marynatach. Ich skład pozostawia wiele do życzenia, a przy okazji uniemożliwia ocenę jakości i świeżości mięsa. Wykonanie własnej marynaty zajmie ci kilka minut – wystarczy wymieszać jogurt z przyprawami lub olej rzepakowy z musztardą i odrobiną miodu.

WEGEgrill – czy to może być smaczne?

Grill to nie tylko karkówka i udko z kurczaka – wie o tym każdy wegetarianin (tak, oni też grillują 😉). Opcja bezmięsna może być równie smaczna, a jest znacznie zdrowsza. Na ruszt można wrzucić prawie każde warzywo i wiele owoców.

Zacznij od szaszłyków z grillowanych warzyw – proste w przygotowaniu, będą prawdziwą ucztą dla podniebienia, szczególnie jeśli zaserwujesz je z domowym humusem lub ziołowym dipem. Szybko przygotujesz też faszerowane warzywa, np. grillowaną paprykę lub pieczarki portobello z nadzieniem z sera feta, suszonych pomidorów i szpinaku. Chcesz zaskoczyć znajomych? Zaserwuj wegetariańskie burgery z serem halloumi (przepis znajdziesz poniżej).

Na grillu przygotujesz również deser! Co powiesz na grillowane banany z odrobiną ulubionego alkoholu? Połóż nieobrane owoce na aluminiowej tacy – ich skórka zacznie pękać pod wpływem ciepła. Należy ja wtedy delikatnie naciąć, a miąższ polać np. rumem.

Zdrowy styl życia nie oznacza, że musisz unikać spotkań ze znajomymi przy letnim grillu. Wprost przeciwnie! Grillowane fit-potrawy mogą skraść serca nawet najbardziej zatwardziałych amatorów soczystej karkówki!

Szaszłyki z ananasa i łososia w słodko-ostrej marynacie

Składniki:

  • filet z łososia
  • świeży ananas

Marynata:

  • 3 łyżki gęstego jogurtu naturalnego
  • 3 łyżki musztardy miodowej
  • 2 łyżka miodu
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 drobno pokrojona papryczka chilli
  • sok z połowy cytryny
  • przyprawy do smaku: sól, pieprz, papryka słodka oraz kurkuma

Łososia i ananasa pokrój na równe kawałki. W misce połącz wszystkie składniki marynaty i włóż do niej kawałki ryby. Delikatnie wymieszaj i odstaw do lodówki na co najmniej 2 godziny. Po tym czasie ogrzej łososia do temperatury pokojowej i nadziewaj na szpikulce – na przemian kawałki ryby i ananasa. Grilluj około 15-20 minut. Smacznego J

Wegetariańskie burgery z serem halloumi

Składniki:

  • miękkie bułki burgerowe
  • ser halloumi pokrojony w plastry
  • słoiczek drobno posiekanych suszonych pomidorów lub czarnych oliwek*
  • liście sałaty; pomidory
  • ulubione warzywa w plastrach (np. bakłażan, cukinia, papryka)
  • oliwa z oliwek, przyprawy
  • domowy dip, ketchup, majonez

Połóż na ruszcie ser halloumi, bułki oraz warzywa w plastrach (wcześniej polej je odrobiną oliwy i dopraw do smaku). Wszystkie składniki wyłóż na talerz i pozwól gościom skomponować ich własne autorskie burgery.

*Zamiast suszonych pomidorów możesz użyć konfitury z czerwonej cebuli – delikatnie słodka świetnie komponuje się z różnymi rodzajami sera.