JESIEŃ W WERSJI POSITIVE

JESIEŃ W WERSJI POSITIVE

Jesienne spadki nastroju to naturalne i powszechne zjawisko. Odpowiada za nie przede wszystkim brak słońca, który wpływa na produkcję hormonów kontrolujących nasz wewnętrzny zegar biologiczny – serotoniny oraz melatoniny. Serotonina, wytwarzana m.in. pod wpływem promieni słonecznych, poprawia humor i dodaje energii. Melatonina, wydzielana, gdy zapadnie zmrok, wycisza i ułatwia zasypianie. W miesiącach jesienno-zimowych, gdy dostęp do światła jest ograniczony może dojść do zaburzenia w produkcji tych hormonów. Mózg pod wpływem szybko zapadającego zmroku uwalnia więcej melatoniny, która powoduje senność i znużenie, a brak słońca w ciągu dnia może obniżać poziom serotoniny. Na brak słońca nie mamy wpływu, ale czy jesteśmy przez to skazani na jesienną chandrę? Zdecydowanie nie! Poznaj swoich sprzymierzeńców w walce o dobry nastrój nawet w deszczowe dni. To dieta i ruch.

Żywieniowe antydepresanty

Dieta ma ogromny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na samopoczucie. Niestety jesień to czas, kiedy chętnie poprawiamy sobie humor, sięgając po sycące fast foody. Śmieciowe jedzenie to nie tylko bomba kaloryczna, ale przede wszystkim źródło szkodliwych tłuszczów trans, węglowodanów prostych, soli oraz cukru – ich nadmiar może prowadzić do nerwowości, senności oraz ogólnego zmęczenia, co potęguje objawy jesiennej chandry. Zgodnie z najnowszymi badaniami specjalistów z Uniwersytetu w Manchester dieta oparta w fast foodach zwiększa ryzyko wstąpienia depresji aż o 40%! Z tego samego badania wynika, że produkty bogate w witaminy A, C oraz D, a także nienasycone kwasy tłuszczowe mogą łagodzić objawy depresji. Jeśli chcesz poprawić sobie humor, wypełnij talerz zielonymi warzywami, pomidorami, marchewką, czerwoną papryką oraz rybą lub drobiem. Na kolację możesz zaserwować sobie również „serotoninę” – jajka, ryby, awokado, banany, nasiona dyni i słonecznika to źródła tryptofanu, czyli aminokwasu koniecznego do produkcji serotoniny.

I nie zapominaj o witaminie D – jej optymalny poziom w organizmie to lepsze samopoczucie, poprawa jakości snu oraz koncentracji. W miesiącach jesienno-zimowych, gdy naturalna synteza witaminy D jest praktycznie niemożliwa, Polskie Towarzystwo Endokrynologii i Diabetologii Dziecięcej zaleca suplementację w dawce od 800 do 2000 jednostek dziennie.

Jesienny (bez)ruch

Kiepska pogoda to nie powód, by rezygnować ze sportu. Pomimo to wiele osób zawiesza letnie aktywności na czas jesienno-zimowy, choć większość z nich można kontynuować na siłowni. Wycieczki rowerowe zamień na zajęcia spinningu, pracę nad kondycją biegową kontynuuj na bieżni. Przejrzyj listę zajęć grupowych w swoim klubie fitness – wybór jest tak ogromny, że na pewno znajdziesz coś dla siebie. Nie lubisz ćwiczyć w grupie? Wypróbuj zajęcia z trenerem osobistym, który dostosuje rodzaj treningu do twojej kondycji, upodobań oraz oczekiwań, dzięki czemu szybko osiągniesz wymarzone efekty. Jeśli treningi na siłowni szybko ci się nudzą, a nie masz pomysłu na inną aktywność, wypróbuj zajęcia taneczne –  jest to sposób nie tylko na smukłe i jędrne ciało, ale także na lepsze samopoczucie. Pod wpływem tańca i muzyki w organizmie obniża się poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu.

Poprawa wydolności organizmu, kilka kilogramów mniej, jędrniejsze ciało i wyrzeźbione mięśnie to niejedyne zalety regularnego uprawiania sportu, choć niewątpliwie skutecznie poprawiają humor. Naukowcy wykazali, że już 1 aktywny dzień w tygodniu lub 10 minut ruchu każdego dnia zwiększa poczucie szczęścia i obniża ryzyko wystąpienia depresji i to bez względu na rodzaj uprawianego sportu. Co więcej, wysiłek fizyczny skutecznie stymuluje produkcję serotoniny oraz endorfin (hormonów szczęścia), dzięki którym po treningu będziesz nie tylko zdrowo zmęczona/y, ale przede wszystkim szczęśliwsza/y.

Jesienny wieczór pod kocem z kubkiem kakao to nic złego, pod warunkiem, że zdarza się raz na jakiś czas. Pamiętaj, że lepiej zapobiegać niż leczyć, więc jak najszybciej wypełnij jesień pozytywnymi nawykami i… dopadnij chandrę, zanim ona dopadnie ciebie!

Zadaj nam pytanie

Dzień dobry

O co chcesz zapytać?

Zachęcamy także do przejrzenia naszej strony, gdzie zapewnie znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat klubów, zajęć a także tych, dotyczących zdrowego stylu życia. Odwiedź nasz blog