Mamo, znajdź dla siebie czas!

Niezależnie od tego, czy twoje dziecko ma kilka miesięcy czy kilka lat z pewnością cierpisz na chroniczny brak czasu. Jak zatem wygospodarować go na sport, pielęgnację czy hobby – wszystko to, co wcześniej wypełniało każdy twój dzień? I co ważniejsze – dlaczego warto to zrobić?

W smukłym ciele szczęśliwy duch

Większość młodych mam marzy o powrocie do sylwetki sprzed ciąży… i niestety większość na marzeniach kończy. Przy opiece nad niemowlakiem, znalezienie czasu na trening w ciągu dnia graniczy z cudem, a wieczorem nie ma na to siły. Jak zatem wykonać ten pierwszy, najtrudniejszy krok? Do aktywności wracaj stopniowo. Nie rzucaj się na głęboką wodę – jeśli przed ciążą biegałaś trzy razy w tygodniu, zacznij od truchtu. Jeśli nigdy nie uprawiałaś sportu, wybierz na początek szybki spacer, jazdę rowerem lub indywidualne zajęcia z trenerem.

Jeżeli masz pod opieką niemowlę i sport poza domem nie wchodzi w grę, wypróbuj ćwiczenia online. W internecie znajdziesz mnóstwo programów treningowych – nawet takich, które trwają zaledwie 30 minut. Wykorzystaj czas, gdy twoje dziecko zaśnie lub poproś partnera, żeby cię zmienił. Nie masz siły? To naturalne. Pamiętaj jednak, że aktywność fizyczna podnosi poziom serotoniny (hormonu szczęścia) a jednocześnie redukuje poziom kortyzolu, który zwiększa podatność na stres, prowadzi do spadków nastroju czy kompulsywnego objadania.

Pamiętaj – sport to nie przymus. To okazja, by zadbać o siebie i własne zdrowie, oderwać się na chwilę od codziennych obowiązków i zmartwień, rozładować negatywne emocje i poczuć się lepiej.

Lustereczko, powiedz przecie…

Z powodu obowiązków związanych z macierzyństwem, wiele kobiet rezygnuje z drobnych przyjemności. Kto ma czas wklepywać maseczkę, gdy obok płacze głodny maluch? Mimo wszystko, spróbuj wygospodarować dla siebie chociaż kilka minut dziennie – dbając o skórę czy włosy na pewno poczujesz się lepiej (pod warunkiem, że lubisz to robić – pielęgnacja ma być przyjemnością, a nie kolejnym obowiązkiem).

Jeśli twoja cera wygląda na zmęczoną, a nie masz czasu na makijaż, wybierz krem BB, który nawilży skórę i wyrówna jej koloryt. Obok umywalki postaw ulubiony krem do rąk o relaksującym zapachu (nie będziesz o nim zapominać). Przynajmniej raz w tygodniu przeznacz 20-30 minut tylko dla siebie – weź relaksującą kąpiel, wykonaj peeling lub nałóż maseczkę. To naprawdę niewiele, a rezultaty szybko zobaczysz na własnej skórze.

Myśląc o diecie, nie skupiaj się wyłącznie na niskiej kaloryczności posiłków. Sekret lśniących włosów, mocnych paznokci i pięknej cery tkwi w tym, co jesz. Jeśli twoja cera straciła blask i pojawiły się na niej krostki, wybieraj produkty bogate w cynk (np. pestki dyni, kasze, dziki ryż i pełnoziarniste pieczywo) i kwas foliowy (soczewica, ciecierzyca, szpinak, brokuły). Wypadają ci włosy a paznokcie stały się łamliwe? To objawy niedoboru magnezu (sięgaj często po orzechy, migdały, pestki dyni, kakao, banany) lub żelaza (jedz jajka, czerwone mięso, warzywa strączkowe i natkę pietruszki).

Rozwój osobisty, a szczęście

Być może z powodu ciąży i nowych obowiązków przerwałaś kurs językowy, studia podyplomowe lub lekcje fortepianu i planujesz do nich wrócić „w odpowiednim momencie”. Pamiętaj, że „odpowiednie momenty” rzadko nadchodzą, a zadań przy dziecku nie zabraknie ci nigdy – po etapie pieluch przyjdzie czas prac domowych, młodzieńczych kryzysów i wielu innych ważnych spraw.

Nie rezygnuj ze swoich pasji i rozwoju osobistego. Staraj się nadal robić to, co było dla ciebie ważne, zanim zostałaś rodzicem – być może z mniejszą częstotliwością i regularnością, ale nieprzerwanie. Powrót po kilku latach do nauki czy treningów jest dużo trudniejszy niż zorganizowanie opieki nad dzieckiem na kilka godzin w tygodniu. Być może dobrym rozwiązaniem będą kursy online. Ich niewątpliwą zaletą jest elastyczność – sama decydujesz, kiedy i gdzie będziesz się uczyć.

Wychodzisz na zajęcia jogi, zostawiasz płaczące dziecko z opiekunką i czujesz się z tego powodu najgorszą matką na świecie? Niepotrzebnie. Psychologowie z Uniwersytetu Kalifornijskiego potwierdzili, że spełniona i szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko, a poczucie osobistego szczęścia jest jednym z warunków wychowania szczęśliwego dziecka. Co więcej, szczęśliwe dzieciństwo znacząco zwiększa poczucie zadowolenia w dorosłym życiu człowieka. Jednym słowem – dbając o siebie, dbasz również o swoje dzieci.

Chcesz zabrać swoją Mamę na trening? Z okazji dnia Mamy przygotowaliśmy taką możliwość w weekend 25-26.05.2019. Dowiedz się więcej >>

Zadaj nam pytanie

Dzień dobry

O co chcesz zapytać?

Zachęcamy także do przejrzenia naszej strony, gdzie zapewnie znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat klubów, zajęć a także tych, dotyczących zdrowego stylu życia. Odwiedź nasz blog