Nie zwalniaj dziecka ze zdrowia!

Nieuzasadnione zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, godziny spędzone przed komputerem oraz niechęć do uprawiania sportów w czasie wolnym to smutna rzeczywistość milionów dzieci w Polsce. Według raportu specjalistów Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie zalecany poziom codziennej aktywności fizycznej osiąga tylko co czwarty jedenastolatek i co szósty piętnastolatek. To prosta droga do problemów ze zdrowiem w życiu dorosłym, choć pierwsze negatywne efekty widać znacznie wcześniej. Specjaliści zaznaczają, że ograniczona aktywność fizyczna ma bezpośredni związek m.in. z deformacjami kręgosłupa, a tych w Polsce nie brakuje – badania stanu zdrowia dzieci i młodzieży wykazały, że częstość występowania wad postawy może sięgać aż 60%! 

Lepiej zapobiegać…

Podstawowym warunkiem utrzymania prawidłowej postawy ciała jest praca mięśni. Jeśli grupy mięśniowe stabilizujące kręgosłup ulegną osłabieniu, traci on swoje naturalne „oparcie” i w efekcie dochodzi do wielu deformacji. Dlatego najprostszym rozwiązaniem w profilaktyce chorób kręgosłupa jest regularna aktywność fizyczna, która wzmacnia mięśnie i zwiększa ich objętość, co wpływa z kolei na poprawę stabilności układu kostnego. Kluczową rolę pełnią tutaj mięśnie grzbietu i brzucha – to ich siła jest gwarancją zachowania prawidłowej postawy ciała. Dodatkowo ruch ma pozytywny wpływ na mineralizację i wzrastanie kości, co jest szczególnie ważne pomiędzy piątym a siódmym rokiem życia oraz w okresie dojrzewania, czyli w okresach szybkiego wzrostu – wtedy bowiem zwiększa się ryzyko wystąpienia nieprawidłowości w postawie ciała.

Co jednak robić w sytuacji, gdy u dziecka zostanie już zdiagnozowana wada kręgosłupa, np. skolioza? Czy z tego powodu należy ograniczyć jego aktywność fizyczną? Zdaniem prof. dr hab. n. med. Sławomira Sneli ze Szpitala Wojewódzkiego w Rzeszowie, zdecydowanie nie. „Wszystkim dzieciom z wadami postawy i skoliozą o niewielkim stopniu skrzywienia zaleca się uczestnictwo w zajęciach ruchowych, w tym w zajęciach WF (…) a przy dobrej współpracy rodziców z dyrekcją szkoły, wychowawcą i nauczycielem, nawet dziecko po operacyjnej korekcji skoliozy może częściowo uczestniczyć w zajęciach”. Zgodnie z „Zasadami kwalifikacji lekarskiej uczniów do zajęć wychowania fizycznego w najczęstszych przewlekłych zaburzeniach i chorobach” dopiero boczne skrzywienie kręgosłupa od II do IV stopnia może (ale nie musi) być podstawą do zwolnienia dziecka z lekcji. W takim przypadku niezbędna jest jednak kwalifikacja indywidualna ortopedy. Co więcej, nawet poważne zaburzenia i choroby przewlekłe – takie jak cukrzyca, astma oskrzelowa czy padaczka – nie muszą automatycznie wiązać się z rezygnacją z WF-u, a w niektórych terapiach zalecana jest nawet zwiększona aktywność fizyczna.

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

W rozwoju każdego dziecka pojawia się okres, który ma ogromny wpływ na jego dalsze życie w kontekście aktywności fizycznej – jest to tzw. „złoty okres motoryczności” między 8. a 12. rokiem życia. W tym czasie dzieci opanowują wszystkie ruchy człowieka dorosłego i cechują się wyjątkową sprawnością – stają się szybkie, zwinne, zręczne i chętne do aktywności, która zaczyna sprawiać im przyjemność. W tym okresie szybko i łatwo nabywają nowych umiejętności ruchowych, dlatego jest to idealny moment do nauki sportów bardziej wymagających technicznie, jak jazda na nartach, tenis czy jazda konna. Złoty okres motoryczności to czas, kiedy warto zarazić dziecko miłością do sportu i wyrobić u niego nawyk regularnego podejmowania aktywności fizycznej. Zaniedbania, m.in. nieuzasadnione zwolnienia z WF-u, zazwyczaj owocują zniechęceniem do sportu na długie lata, a często nawet na resztę życia.

Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia: „Zaleca się, aby uczeń był aktywny fizycznie, wykonując codziennie przez co najmniej 60 minut, różnorodny wysiłek fizyczny taki, jak: poranna gimnastyka, spacery, zajęcia wychowania fizycznego, chodzenie pieszo do szkoły, chodzenie po schodach, uprawianie sportów indywidualnych i zespołowych, taniec.” Brak aktywności ma negatywny wpływ na funkcjonowanie najważniejszych układów organizmu: krwionośnego, oddechowego oraz nerwowego. Prowadzi m.in. do zmniejszenia objętości krwi wyrzutowej serca, obniża poziom hemoglobiny oraz ilości czerwonych krwinek – w konsekwencji wszystkie komórki ciała otrzymują mniej tlenu oraz substancji odżywczych. Dzieci stroniące od aktywności mają mniejszą pojemność płuc i szybciej się męczą nawet przy umiarkowanym wysiłku. Częściej cierpią na zaburzenia snu, problemy z koncentracją, spadki nastroju i mają wolniejszą reakcję na bodźce w porównaniu z aktywnymi rówieśnikami. Pamiętaj o tym, zanim wypiszesz swojemu dziecku kolejne zwolnienie z WF-u.

Zadaj nam pytanie

Dzień dobry

O co chcesz zapytać?

Zachęcamy także do przejrzenia naszej strony, gdzie zapewnie znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat klubów, zajęć a także tych, dotyczących zdrowego stylu życia. Odwiedź nasz blog