OCZYSZCZANIE ORGANIZMU Z TOKSYN

OCZYSZCZANIE ORGANIZMU Z TOKSYN

Jeśli dbasz o zdrowie, świadomie się odżywiasz i od czasu do czasu szukasz w internecie nowinek dietetycznych, twoja przeglądarka z pewnością już podsunęła ci to rozwiązanie. „Dieta oczyszczająca z toksyn” – na samą myśl poprawia ci się humor! Kilka dni poświęcenia i twój organizm będzie jak nowy. Wypłukany z wszelkich złogów, zanieczyszczeń, chemikaliów i trujących substancji, których nie brak w powietrzu, wodzie i żywności (a zatem i w twoim ciele). W przypływie entuzjazmu szukasz kolejnych informacji, by szybko się przekonać, że z medycznego punktu widzenia „dieta detoksykująca” jest nonsensem, a sama idea to przede wszystkim zabieg marketingowy.

„Detoksykacja” pod lupą

Detoksykację można pojmować na dwa sposoby, ale tylko jeden z nich jest procedurą medyczną. Mowa o szpitalnym odtruwaniu organizmu, np. po spożyciu alkoholu, narkotyków lub innych środków zagrażających zdrowiu i życiu. Na drugie rozumienie możemy natknąć się na stronach producentów suplementów diety, soków i specjalnych mieszanek, tworzonych w celu „wypłukania” z organizmu szkodliwych substancji, które w nim zalegają. Zdaniem naukowców nie ma jednak żadnych wiarygodnych danych, które potwierdzałyby skuteczność tego typu diet oczyszczających.

Na stronach Narodowych Instytutów Zdrowia (National Institutes of Health) znajdziemy informacje na temat aktualnego stanu badań nad „programami detoksykacji”. Ich liczba jest niewielka a wartość naukowa wątpliwa, m.in. z powodu braku oceny wyników przez niezależnych ekspertów lub niewielkiej liczby uczestników. W podsumowaniu badań z 2015 r. wykazano brak przekonujących dowodów naukowych na efektywność diet oczyszczających w zakresie kontroli wagi i usuwania toksyn z organizmu. W podsumowaniu z 2017 r. stwierdzono natomiast, że część takich diet rzeczywiście przyczynia się do chwilowej utraty wagi, ale jest to efekt niższej podaży kalorii. Dlatego po powrocie do normalnego żywienia uczestnicy badań ponownie przybierali na wadze.

(Naprawdę) skuteczne usuwanie toksyn

Metale ciężkie, pestycydy i herbicydy, leki, alkohol, pyły zawieszone w powietrzu, chemikalia obecne w kosmetykach – z tym wszystkim spotykamy się na co dzień i oczywiście nie pozostaje to bez wpływu na nasze zdrowie. Na szczęście organizm jest wyposażony we własne systemy usuwania toksyn, a jedyne, co należy robić to nie utrudniać mu pracy.

Jak wyjaśnia prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia, osoba o prawidłowym stanie zdrowia nie musi stosować żadnych specjalnych diet oczyszczających. „U zdrowych ludzi niepożądane substancje są usuwane przez nerki, wątrobę, przewód pokarmowy czy płuca (…). Zdrowi ludzie, spożywający odpowiednią ilość dobrej jakości pokarmów oraz płynów, oczyszczają się w sposób fizjologiczny, bez żadnych specjalnych działań dodatkowych”.

Wiele diet oczyszczających zdobywa popularność za sprawą mediów społecznościowych, gdzie celebryci dzielą się złotymi radami na temat zdrowia. I choć nie ma nic złego w piciu wody z cytryną, należy podchodzić z rezerwą do cudownych efektów, które w ten sposób osiągniemy. Zamiast liczyć na spektakularne działanie głodówek czy 3-dniowych programów „detoksykujących”, lepiej na co dzień wspierać swój organizm w walce z zanieczyszczeniami. Oto, jak możesz to zrobić:

  1. Pij odpowiednią ilość płynów. Woda usprawnia procesy metaboliczne i pomaga wydalać zbędne substancje wraz z moczem i potem, wspierając tym samym naturalną detoksykację organizmu. Do wody możesz dodać sok z cytryna, która jest źródłem potasu i witaminy C, przez co poprawia wchłanianie wapnia i żelaza. Pamiętaj jednak – nie ma naukowych dowodów na „detoksykujące” działanie popularnej diety na bazie wody z cytryną. Jeśli nie przepadasz za piciem zimnej wody, wybierz napary ziołowe (np. z czystka lub mięty) albo zieloną herbatę, która podkręca metabolizm. Zalecana dzienna ilość płynów to 30-35 ml na kilogram masy ciała lub 1 ml na 1 kalorię przyjętego posiłku.
  2. Zadbaj o odpowiednią ilość błonnika w diecie. Jeśli istnieje środek, który „wymiecie” z twojego organizmu nieczystości, to będzie nim właśnie błonnik. Poprawia on perystaltykę jelit i pomaga oczyszczać przewód pokarmowy z zalegających w nim resztek. Spowalnia także wchłanianie tłuszczów, metali ciężkich i innych toksyn. Jego źródłem są owoce i warzywa, szczególnie strączkowe, a także produkty pełnoziarniste (w szczególności otręby, płatki owsiane i grube kasze), nasiona, jak chia czy siemię lniane oraz orzechy. Zgodnie z zaleceniami FDA (amerykańskiej Agencji Żywności i Leków) w codziennej diecie osoby dorosłej, spożywającej ok. 2 tys. kalorii, powinno znaleźć się 25 gramów błonnika.
  3. Wprowadź do diety antyoksydanty. Przeciwutleniacze to grupa związków chemicznych, które niwelują szkodliwe działanie wolnych rodników i usuwają ich nadmiar. Wolne rodniki tlenowe – których źródłem jest np. nikotyna, stres czy zanieczyszczenia środowiska – uszkadzają komórki naszego organizmu, przyczyniając się do wielu chorób cywilizacyjnych oraz przyspieszając procesy starzenia. Dlatego ich neutralizowanie jest tak ważne dla ochrony zdrowia. Wśród skutecznych antyoksydantów znajdziemy witaminy A, E i C, selen, likopen, luteinę i zeaksantynę. Włączając je do codziennej diety, usprawnisz procesy usuwania z organizmu tego, co mu szkodzi.
  4. Zadbaj o mikroflorę jelitową. Jelita pełnią ważną rolę w eliminowaniu niepożądanych substancji z organizmu. Jeśli chcesz wspierać naturalne procesy detoksykacyjne, zadbaj o mikrobiom jelitowy. W tym celu warto spożywać prebiotyki, czyli substancje stanowiące pożywkę dla rozwoju i wzrostu mikroorganizmów probiotycznych. Znajdziesz je m.in. w płatkach owsianych, nasionach roślin strączkowych, czosnku, cebuli, pomidorach i ziemniakach. We wzmocnieniu flory bakteryjnej pomagają także fermentowane napoje mleczne oraz kiszonki, czyli naturalne probiotyki.
  5. Unikaj alkoholu, wysoko przetworzonej żywności, tłuszczów trans i cukru. Zdrowa i zrównoważona dieta to podstawa! Im mniej toksyn wprowadzasz do organizmu, tym mniej będziesz musiał/a ich potem usuwać. Przy okazji nadużywanie alkoholu czy nadmierne spożycie cukru bardzo obciąża wątrobę (powodując m.in. jej otłuszczenie), a to ona jest odpowiedzialna za naturalne procesy detoksykacji. Dlatego dbając o to, co jesz i pijesz, w najlepszy sposób wesprzesz organizm w skutecznym usuwaniu toksyn.

 

Zadaj nam pytanie

Dzień dobry

O co chcesz zapytać?

Zachęcamy także do przejrzenia naszej strony, gdzie zapewnie znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat klubów, zajęć a także tych, dotyczących zdrowego stylu życia. Odwiedź nasz blog