SŁOŃCE – NASZ WRÓG CZY PRZYJACIEL?

SŁOŃCE – NASZ WRÓG CZY PRZYJACIEL?

Z jednej strony udary słoneczne, poparzenia, przedwczesne starzenie się skóry, a nawet nowotwory. Z drugiej – energia i lepsze samopoczucie, zwiększony poziom witaminy D, wzmocniona odporność organizmu. Kiedy mowa o słońcu, nietrudno o zawrót głowy. Należy go za wszelką cenę unikać czy mimo wszystko warto korzystać z jego dobrodziejstw?

Na szczęście… mamy słońce!

Nie jest tajemnicą, że właśnie za sprawą słońca w ludzkiej skórze produkowany jest cholekalcyferol, czyli witamina D3, która pełni kluczową rolę w funkcjonowaniu wielu układów naszego organizmu. Jest niezbędna w procesie wchłaniania wapnia i fosforu, zapewniając prawidłowy rozwój kościom i mięśniom. Ponadto wzmacnia odporność, zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy i ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie, dzięki czemu zapobiega wystąpieniu depresji. Jej optymalne stężenie we krwi pomaga nawet w walce z nadwagą. (Więcej o wpływie witaminy D na utrzymanie prawidłowej wagi przeczytasz tutaj).

A co ze szczęściem? Za jego odczuwanie odpowiedzialna jest serotonina, zwana „hormonem szczęścia”, która poza samopoczuciem reguluje również nasz sen, apetyt i pozom libido. To właśnie przebywanie na słońcu stwarza optymalne warunki do jej produkcji w organizmie. Z tego powodu w okresie jesienno-zimowym – kiedy w naszej szerokości geograficznej brakuje słońca – zdecydowanie częściej odczuwamy spadki nastroju oraz zmęczenie.

Z sercem na słońce

Choroby układu sercowo-naczyniowego, prowadzące do zawałów serca i udarów mózgu, to prawdziwa zmora naszych czasów. Nieoczywistym sprzymierzeńcem naszego zdrowia w tej kwestii jest właśnie słońce. Jak wynika z badań, przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Southampton, pod wpływem promieniowania słonecznego do krwioobiegu zostaje uwolniony tlenek azotu, który magazynowany jest w skórze. Odgrywa on bardzo ważną rolę w organizmie – obniża ciśnienie tętnicze, poszerzając naczynia krwionośne, co ułatwia przepływ krwi, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia zawałów i udarów.

Z kolei duńscy naukowcy potwierdzili, że wysoki poziom witaminy D w organizmie może zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego aż o 64%. A zatem słońce, jako naturalne źródło witaminy D oraz tlenku azotu w ludzkim organizmie, podwójnie chroni nasze serca.

Ciemna strona słońca

Czerniak, czyli złośliwy nowotwór skóry, to najważniejszy argument przeciwko przebywaniu na słońcu. Według Krajowego Rejestru Nowotworów, jednym z głównych czynników ryzyka jest właśnie nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV. Ścisły związek ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na czerniaka mają oparzenia słoneczne, dlatego tak istotne jest, aby do nich nie dopuszczać

Nadmierne przebywanie na słońcu stwarza także zagrożenie dla oczu – promienie ultrafioletowe mogą spowodować posłoneczne zapalenie rogówki i spojówki, stanowią także czynnik ryzyka w rozwoju zaćmy oraz raka kolczystokomórkowego rogówki i spojówki. Dlatego nigdy nie zapominaj o okularach przeciwsłonecznych z filtrem.

Zmiany nowotworowe to oczywiście najgroźniejszy skutek uboczny nadmiernej ekspozycji na słońce, ale lista niekorzystnych efektów jest dłuższa. Szacuje się, że wśród czynników zewnątrzpochodnych (jak słońce, dym tytoniowy czy zanieczyszczenia środowiska) to właśnie promienie UV aż w 80% odpowiadają za przedwczesne starzenie się skóry. Poprzez uszkodzenie tkanki skórnej i zaburzenie jej funkcjonowania, słońce znacząco przyspiesza powstawanie zmarszczek oraz przebarwień.

Nie można też zapominać, że zbyt długie opalanie grozi udarem słonecznym. Przegrzanie organizmu prowadzi do zaburzenia termoregulacji – organizm nie potrafi oddać nagromadzonego ciepła, co w skrajnych przypadkach stanowi nawet zagrożenie dla życia.

Dlatego – choć dobroczynny wpływ słońca na nasze zdrowie i samopoczucie nie polega dyskusji – należy korzystać z niego z rozsądkiem. Szczególnie latem przestrzegaj najważniejszych zasad:

  • unikaj ostrego słońca w godzinach 11-15
  • używaj kosmetyków ochronnych i okularów przeciwsłonecznych z filtrem UV
  • nie dopuszczaj do przegrzania i odwonienia organizmu
  • na trening w upalny dzień wybierz się do klimatyzowanego klubu sportowego

I niech ci słońce wyjdzie na zdrowie!

Zadaj nam pytanie

Dzień dobry

O co chcesz zapytać?

Zachęcamy także do przejrzenia naszej strony, gdzie zapewnie znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat klubów, zajęć a także tych, dotyczących zdrowego stylu życia. Odwiedź nasz blog