TŁUSTY CZWARTEK W WERSJI FIT

TŁUSTY CZWARTEK W WERSJI FIT

Tłusty czwartek to najsłodszy dzień w kalendarzu. Pączki, faworki i gniazdka kuszą na każdym kroku. Jeżeli masz na nie ochotę, nie ma sensu się opierać – wystarczy, że wieczorem zmienisz „tłusty” czwartek na czwartek „aktywny” (na przykład w klubie sportowym) i w ten sposób dzielnie stawisz czoła pochłoniętym kaloriom. Ile ich będzie? Wiele zależy od nadzienia oraz polewy:

  • klasyczny pączek z marmoladą (80 g) – 272 kcal, 15 g tłuszczu i 31 g węglowodanów
  • pączek z kremem (80 g) – 289 kcal, 20 g tłuszczu i 24 g węglowodanów
  • pączek z lukrem lub cukrem pudrem (80 g) – 341 kcal, 18 g tłuszczu i 41 g węglowodanów
  • 1 gniazdko (30 g) – 120 kcal, 5 g tłuszczu i 18 g węglowodanów
  • 100 g tradycyjnych faworków – ponad 500 kcal, prawie 32 g tłuszczu i 50 g węglowodanów
  • 100 g minipączków – 410 kcal, 18 g tłuszczu i 60 węglowodanów

*Wszystkie wartości podajemy za kalkulatorem online.

Czy może być lżej?

Łatwym sposobem na zmniejszenie kaloryczności karnawałowych przysmaków są własnoręczne wypieki. Najszybciej „odchudzisz” faworki – wystarczy upiec je w piekarniku, zamiast na głębokim tłuszczu. Sposób pieczenia nie wpływa na ich chrupkość – te z piekarnika są równie kruche i smaczne.

Nigdy nie robiłeś/aś faworków? To nic trudnego – kilka składników, 30 minut i masz własne słodkości w wersji fit (prosty przepis znajdziesz na końcu artykułu). W piekarniku upieczesz także fit-pączki. Wystarczy, że zamiast mąki pszennej użyjesz pełnoziarnistej, a za nadzienie posłuży ci gęsty mus owocowy bez dodatku cukru.

Jeżeli twoim zdaniem prawdziwy pączek musi być smażony, pamiętaj, że sama rezygnacja z lukru to ok. 70-80 kcal mniej (czyli ok. 15 minut marszobiegu)! Ważna jest także temperatura smażenia, która powinna wynosić ok. 175 stopni – niższa sprawia, że pączek wchłania znacznie więcej tłuszczu, tym samym zwiększając swoją kaloryczność. A jeśli pączki i faworki już ci się przejadły, wypróbuj zdrowe praliny o smaku pączka. Prosty przepis znajdziesz na końcu artykułu.

TURBOspalanie nadprogramowych kalorii

Mimo postanowień, nie udało ci się opanować pączkowej pokusy? Nie martw się. Kulinarne grzechy można szybko odpokutować… na siłowni! Jednym z najskuteczniejszych sposobów na szybkie spalenie kalorii jest trening o charakterze interwałowym – 30 minut interwałów to nawet 600 kalorii mniej! Jak to możliwe? Odpowiedź jest prosta – twój organizm nie przerywa spalania kalorii wraz z końcem treningu, a intensywne spalanie trwa nawet do kilkunastu godzin po zakończonym wysiłku.

Trening interwałowy polega na przeplataniu ćwiczeń o bardzo wysokiej intensywności ćwiczeniami wykonywanymi w wolnym tempie. Te drugie pełnią rolę przerwy, jednak nie pozwalają na pełen odpoczynek. Przykładem może być 15-sekudowy sprint na przemian z 30-sekundowym truchtem. Podczas intensywnego wysiłku (na granicy wytrzymałości) organizm nie dostarcza komórkom odpowiedniej ilości tlenu, co prowadzi do powstania tzw. „długu tlenowego”, który po treningu musisz „spłacić”. Dochodzi do potreningowego zwiększenia poboru tlenu, niezbędnego m.in. w regeneracji włókien mięśniowych czy unormowaniu poziomu glikogenu. Oprócz zwiększonej ilości tlenu organizm potrzebuje także zwiększonych „porcji” energii, które pobiera z zapasów tłuszczu – ty odpoczywasz, a spalanie tkanki tłuszczowej trwa w najlepsze.

Lista zalet interwałów nie kończy się na wysokiej liczbie spalanych kalorii. Można do niej dopisać także uniwersalność. Interwały wykonasz na wielu sprzętach w klubie sportowym np. na orbitreku, bieżni, rowerze czy wiosłach. Okazuje się także, że intensywny wysiłek fizyczny o charakterze interwałowym powoduje znacznie większy wyrzut endorfin do krwi w porównaniu z wysiłkiem o umiarkowanej intensywności! Dzięki eksplozji hormonów szczęścia dzień zakończysz w świetnym humorze, nawet jeżeli świętowanie tłustego czwartku bez umiaru nieco popsuło ci humor.

Faworki w wersji fit

Składniki: 1 żółtko, 1 łyżka cukru lub substancji słodzącej (np. ksylitolu), 2 łyżki gęstej śmietany lub gęstego jogurtu naturalnego, 100 g mąki pszennej, szczypta soli, odrobina cukru pudru do posypania

Wykonanie: w dużej misce połącz żółtko, cukier i śmietanę/jogurt. Następnie dodaj przesianą mąkę i sól, po czym dokładnie zagnieć ciasto ręką. Odłóż je, by chwilę „odpoczęło”. Rozwałkuj ciasto na grubość 2-3 mm i pokrój na prostokąty o dowolnej wielkości. Każdy pasek natnij w środku, a przez otwór delikatnie przełóż końcówkę prostokąta, by uformować faworek. Faworki pieczemy do zrumienienia (ok. 5-10 minut) w 180oC.

Praliny o smaku pączka

Składniki: 6-9 miękkich daktyli, szklanka ugotowanej kaszy jaglanej, 2 łyżki karobu (zamiennik kakao o mniejszej zawartości tłuszczu), 3 łyżki ulubionej konfitury bez dodatku cukru lub gęstego musu owocowego bez cukru, pół szklanki mielonych migdałów lub wiórków kokosowych

Wykonanie: kaszę jaglaną zmiksuj z mielonymi migdałami/wiórkami kokosowymi, karobem, daktylami oraz konfiturą/musem owocowym – z tak przygotowanej masy ulep kulki wielkości orzecha włoskiego (możesz obtoczyć je w mące kokosowej)

Smacznego!

Zadaj nam pytanie

Dzień dobry

O co chcesz zapytać?

Zachęcamy także do przejrzenia naszej strony, gdzie zapewnie znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat klubów, zajęć a także tych, dotyczących zdrowego stylu życia. Odwiedź nasz blog